måndag 25 oktober 2010

Teknik in absurdum...

Telia har precis kopplat in bredbandstelefoni hos oss,
utan att tala om att det skulle göras idag,
så vi har inte haft någon telefon idag,
- upptäckte jag när jag läste min mail där en bekant i USA undrade varför vi inte svarade och om vi hade kvar samma nummer eftersom hon fått en inspelad röst i örat som hon var säker på inte var min.

Nyss ringde jag till deras support och undrade varför det inte gick att ringa,
då fick jag reda på att för att det skulle funka igen så behövde jag koppla in en tredelad kabel som de inte hade skickat än...
... eller ta en telefon och koppla in den direkt i vårt första jack & Thompson modemet.

Vi har bara en telefon,
hur absurt det än må vara när vi har ett hus på över 350 m2
så den sitter numer i en mörk liten skrubb bredvid ett blinkade modem,
- eller sitter och sitter, basenheten hänger och dinglar snarare...

När så allt detta var avklarat skulle jag ringa röstbrevlådan för att kolla hur många missade samtal och meddelanden vi hade,
- men se de gick inte,
för den hade de tagit bort samtidigt som de hade kopplat in bredbandstelefonin,
givetvis även detta utan att säga till,
Allt det fick jag reda på när jag ringde mitt andra samtal för kvällen till Telia.

När jag då bad personen jag talade med att vänligen koppla in den fick jag reda på att det kunde han inte göra,
det var inte tekniskt möjligt idag,
och han jobbade inte i morgon,
inte heller kunde han koppla in nummerpresentationen idag...

När jag sedan frågade om han kunde tänka sig att lägga en arbetsorder på vårt nummer så att någon från Telia ringde upp oss i morgon för att fixa detta så,
gissa vad ?
- helt riktigt
det gick inte heller att göra !

Skönt att veta att inget förändrats när det gäller vissa servicenivåer
*ironi*

- men det bästa i allt detta är nästan det här:
När min man beställde hem information om detta fick vi ett brev med papper som skulle signeras och skickas tillbaka innan allt detta skulle aktiveras, och gissa vad (igen) - dessa papper ligger kvar här på vårt köksbord, och de är inte underskrivna...

2 kommentarer:

Linda sa...

Hejsan!
Hittade din blogg och ville bara lämna ett litet avtryck!

Helena m. 4 sa...

Hej själv,
Välkommen hit & välkommen tillbaka flera gånger.