måndag 18 oktober 2010

Men vad gör man när inte tomten har råd heller då...?


Med Barbiedramat i färskt minne pratades det lite löst om julklappar idag,
mest för att vi har bekanta i USA som vill veta om det är något speciellt barnen önskar sig och det tar ju en stund för större försändelser att ta sig över Atlanten,
och visst visste storasyster vad hon önskade sig:
- "en ny Barbie eftersom lillasyster målade på den gamla" ,
och då ville hon gärna ha kompisen till den som blivit målad...

...vilket visade sig vara en dyr liten rackare, även over there.

174 dollar
(eller ungefär 1200 spänn)
kostade den lilla damen...
GULP...

- "Ja, jo, öh... men just den Barbiedockan är ju vääääldigt dyr",
försökte jag förklara för storasyster utan att nämna några siffror,
- "det finns ingen annan du också vill ha ?"

- "Men mamma, då kan jag ju önska den av jultomten istället !"
_____________________

Okej -
...men vad gör man när inte tomten har råd heller då...?
// med tunn plånbok i Spenaten

Förtydligande:
Det skulle aldrig falla mig in att köpa en så dyr docka,
även om jag hade råd... okej?

4 kommentarer:

Ting sa...

Det är som min son.
Han SKA ha en Fjällrävenjacka för 3500 spänn i vinter.
Happ.
Tänk inte på oss andra fyra som behöver nya jackor också vettja.
Jora, han går hellre utan jacka än någon annan än Fjällräven dessutom.
Det blir alltså en frussen vinter för honom i år.

Fräsigt sa...

Fantastiskt! När Stora var liten ville han bara ha kläder med hästar på. ( Ett stort tack till hans morfar och fru som fullkomligt matat honom med Ralph Lauren-kläder).
Jo. Piké-tröjor för 800spänn är rimligt för en treåring. Visst. Mamma går i noppiga polyesterbyxor från HM. Barnen går burberry och Ralph Lauren.

Tack och lov är den fasen över. För den här gången.../Ellen

Helena m. 4 sa...

Grejjen är att jag tror inte hon fattat HUR dyr dockan är... Jag har liksom inte nämnt några summor (och sen är hon bara 6 år - så pengar har ju inget "riktigt" värde i förhållande till andra saker än).
Vi kommer nog att lirka oss ur denna situation, för jag råkar veta att det finns en surfande Barbie ganska högt upp på listan också...

Nica sa...

Det var inte nådigt vad dyrt - jag trodde dom låg på max 400 spänn.... ja, det är svårt att förklara pengars värde för små barn. Och som hon så klokt sade - då önskar jag mig den av tomten i stället... ;)
Här hemma är det mest systemkameror och körkort som är på tapeten. Bara runt 6-9.000:- Hehe... tomten är fattig här också...