onsdag 20 oktober 2010

JAAAA ! det tog bara 9 månader...

- och jag säger som Sus,
nej,
det är ingen bebis vi pratar om här - utan ett försäkringsärende...

I januari hade vi ett element som frös sönder i vårt sovrum,
- varmt och mysigt det låter va' ?

iallafall,
det blev blött,
jätte jätte jätte blött,
och de vita gardinerna vi hade blev väldigt väldigt väldigt svarta eftersom gammalt oljeblandat elementvatten varken är särskilt rent ELLER doftar nyponrosor,

som sagt - iallafall,
parketten började bubbla sig och svartmöglet var ett faktum,
vi sov i vardagsrummet (hurra - not!)
och efter en 3-4 veckor fick vi äntligen dit snickare och mattläggare som fixade till rummet.
(det var bara att slita ut parketten, men tack o lov hade det vattnet som gått igenom ner till plankgolvet fått hjälp att torka ut av värmen från varmvattenrören som dragits där, så det var iallafall inget mögel där utan de behövde bara ersätta en kvadratmeter med nytt trä)

Som grädde på moset kan jag berätta att man har en självrisk på 10.000 kronor i såna'här ärenden, och att ett nytt element kostar bra mycket mer än vad man kan föreställa sig...

Nu idag får jag ett mail från försäkringsbolaget,
visserligen ett svar på frågan jag skickade igår, men ändå...
ett snabbt svar som innebär att vi får tillbaka det vi i januari månad lade ut för att betala jourrörmokaren som kom
(för givetvis var det röd dag när detta hände)
samt pengarna för att ersätta gardiner och handdukar som blev förstörda,
så för en kort stund nu kan jag låssas att jag är så ekonomiskt oberoende att jag teoretiskt skulle kunna köpa 3 st svindyra Barbie...
(men det kommer ju aldrig att ske ändå...)
För övrigt har vi nu en cremevit TJOCK heltäckningsmatta i vårat sovrum och jag njuter av varje steg jag tar på den...

3 kommentarer:

Nica sa...

Åh, skönt att det löst sig. Och sköööönt med heltäck. Vill också ha, men gruvar mig för katthår, kaffefläckar och dylikt...
Är den svår att rengöra?

Fyra nyanser av rosa sa...

Har man en självrisk på 10 000 kronor?????? My God. Skönt att det löst sig i alla fall!

Helena m. 4 sa...

Nica - vi har ju "bara " haft den sedan i januari/februari och (ta i trä) inte behövt göra annat än dammsuga den ren ännu, men vi har ett extra sk. mattpiskningsmunstycke med en roterande borste till vår dammsugare som gör ett bra jobb... dock är mannen strängeligen förbjuden att dricka kaffe i sängen och barnen vet att man inte går in dit med kladdiga händer eller fötter...