måndag 4 oktober 2010

Herr Ljung har fått vingar


Bild lånad från Aftonbladet
Världen förlorade en stor komiker häromdagen när Martin Ljung gick bort
En man som varit rolig i flera decennier, med saker som
"Guben i låddan" , "Fingal Olsson" och "Frippes skafferi"
- en man som jag haft den stora äran att träffa två gånger

Första gången var jag bara 10 (tror jag) och åkte Danmarksfärjan med min pappa,
då uppträdde han på båten och jag kommer än idag ihåg "Ester och smöret", men speciellt kommer jag ihåg hur han efter föreställningen kom fram till vårt bord och sa: "Hej på'rej kompis !"

Sedan gick det ett par år,
rätt många år faktiskt,
och jag befann mig plötsligt på Universitetet
Vi lyckades få honom bokad till en av våra pubkvällar och,
vilket publikutfall !
Herrejösses,
kön gick runt hela Allhuset och stora salen blev full som en sardinburk,
mannen måste varit 75 år då och drog publik som värsta rockbandet...
Vilken kväll,
Helt underbart !

För ett par veckor sedan kom jag plötsligt att tänka på honom,
minns inte varför, och vet att jag tänkte att jag borde skicka ett kort,
bara för att skriva och låta honom veta att jag tycker han varit en fantastisk person under alla dessa år,
men mitt vanliga liv kom i vägen,
och det blev inte av,
och nu är det försent,
- och det grämer mig...

2 kommentarer:

Fräsigt sa...

Åh. jag såg honom för inte så många veckor sedan i Östermalmshallen. Han såg exakt likadan ut som han alltid gjort. Puh.

Kram Ellen (p.s. Jag gör inlägg på gamla saker längre ner på sidan också...lam).

Helena m. 4 sa...

Helt ok med "sena" kommentarer, jag får ett mail till en speciell mapp med varje kommentar så jag inte missar nåt'.