onsdag 8 februari 2012

Projektet som tog en evighet

Jag påbörjade ju ett projekt i helgen,
ett projekt som jag trodde skulle ta en dag,
eller max två...

Ack så jag bedrog mig,
för trots zillioner minusgrader så frös vattnet i hinkjäkeln aldrig,
eller,
jo visst,
det frös - men bara halvvägs,
och en bit ner hade jag stoppat en högst motsträvig blomma,
den sista fina blommande delen av vår röd/vita amaryllis,
som under skapandet bara försökte flyta upp till ytan och inte alls ville stanna så där snyggt halvvägs ner som jag och mina snabbt förfrusna fingrar tyckte att den skulle göra,
vad göra då?
och varför stod jag ute och fixade kan man ju också undra?

Det löste sig till slut,
och såhär vackert skimrar det utanför vår trapp nu,
Hade jag kunnat göra om något så hade jag gjort mittenhålet djupare,
eftersom det gett mer glitter i ljuset,
men annars är jag nöjd...

4 kommentarer:

Fru Venus sa...

Det var värt mödan ser jag, jättefint! Uppskattar dina kommentarer om min bok, de är "normala", tack! kvällskram

Ann-Sofie sa...

Jättefint!

Malde sa...

En hink med vatten och vad du vill frysa in. En mindre hink som du trycker ner i den större. Man kan lägga en plankstump på hinkarna och en stor sten på plankstumpen som hjälper till att hålla det hela på plats. Men det var nog så du gjorde, eller hur?

Jag har iofs bara haft en hink full med vatten, och låtit den frysa ett ta och tagit det hålet som blivit av det vatten som inte har frusit. Men dessa ljuslyktor har inte blivit lika vackra som din blev med amaryllis och allt :-)

Helena m. 4 sa...

Exakt Malde - det var så jag gjorde.
(och det var ett helv*te att få loss lilla hinken i mitten den här gången också - vi har gjort detta en gång tidigare, men utan lull-lull i...)
Hade först vatten i lillhinken och tänkte att det kan jag ju tömma ur innan den fryser fast helt, men då hade inte bottenklumpen frusit helt, så då flöt lilla hinken bara upp *aagghh* så vi la grus i den, som vi trodde skulle vara enklare att få ur, men det läckte in vatten så de blev en stor grusklump... *aagghh igen*
MEN som sagt, slutresultatet blev bra ;-)