torsdag 24 mars 2011

Bageri Spenaten

Jag har bakat bröd i kväll,
för första gången på lääääänge,
och det var ett LCHF-bröd,
de' ni !

Enkelt som attan,
bara man fått tag på alla ingredienser,
snabbt och ingen jäsning eftersom man använder bakpulver istället,
jag valde att göra ett tunnare bröd men man kan säkert hälla degen i en form för att få mer "limpakänsla" över det hela,
Vet inte hur/om det funkar för nötallergiker eftersom man använder mandelmjöl...

Recept:
1 dl Fibrex (finns hos ICA)
0,5 dl malda linfrön
0,5 dl solroskärnor (jag tog rostade men osaltade)
1 msk fiberhusk (finns hos ICA)
1 tsk bakpulver
1 dl mandelmjöl (finns ofta hos hälsokostaffärer eller här)
250 gr keso
3 ägg

Om man inte är beroende av att det blir LCHF och vill man inte jaga efter mandelmjöl kan man ta vanligt eller glutenfritt mjöl antar jag...


Blanda ihop det torra först,
blanda sedan ägg och keso
rör sedan ner äggröran i det torra
Rör till en jämn smet och bred ut på bakplåtspapper eller häll i form (med bakplåtspapper i)
In i ugnen i ca. 225 C i drygt 20 minuter
(tills ytan blivit brun eller brödet släpper från bakplåtspappret)

5 kommentarer:

Fräsigt sa...

Alltså det ser sjukt gott ut. Jag är inte för lchf. Jag tycker det känns konstigt att äta en kost som går ut på att man ska äta massa med fett - jag är lixom inte uppväxt så. Men. Ditt bröd. Det ser sjukt gott ut. Jag önskar att du är hemma hos mig och bakar. Ja, det önskar jag.

Helena m. 4 sa...

Njä, jag är inte så mycket för fett heller, dock försöker jag att hålla koll på kolhydraterna - och i det här finns det vääääldigt få...
Älskar solrosfrön i bröd så det här passade mig perfekt !

Gafflan sa...

Det tror jag t o m min mage gillar, verkar vara glutenfritt och det gillar min mage...jättemycket :D

oinloggad Helena m. 4 sa...

Riktigt Gafflan, tror det ska vara glutenfritt såväl som LCHF. Gott var det iallafall.

Fia FIT sa...

SUPREBRA!!