lördag 30 juni 2012

Men hur bajsar du människa...?!

Slog på TV:n häromkvällen och fick se en reklamsnutt för nåt' program som går på 5:an,
tror det heter "Pinsamma kroppar" eller nåt',
i alla fall,
det påminde mig om att jag en vecka tidigare såg de sista 2-3 minuterna av samma programserie medan jag väntade på att något annat skulle börja direkt efteråt på samma kanal,
säkert nån' av CSI-serierna,
men de höll i alla fall på med nån'slags sammanfattning/återblick med deltagarna i det programmet och deras "pinsamma problem",
och de talade med en kille i 20-års (?) åldern,
hörde i förbifarten hur programledaren frågade: -"Nå, så hur ofta bajsar du nu då?"
och han svarar: -"Jo, nu är det väl mellan var 4:de och var 7:de dag eller så..."
varvid programledaren svarar nåt' i stil med: -"Så, nu känner du dig som en ganska normal tonåring?"

öh,
hallå...?
bajsa en gång i veckan?
seriöst... det kan inte vara bra,
alls,
Det låter inte som ett "pinsamt problem" - det låter som ett farligt problem...

kroppen är väl inte gjord för att samla spillprodukter inombords så länge?
Alltså,
kanske en anorektisk eller bulimisk tonåring som inte äter något,
de kanske inte producerar avföring i någon större mängd,
men det är väl ändå inte normalt att bajsa 1 eller 2 gånger i veckan?
Eller är jag onormal som går ca. 1-2 gånger om dagen...?
Hur funkar ni?
Är ni normala där ute i sommarSverige?

7 kommentarer:

Anonym sa...

Med tanke på att han tidigare lidit av framfall i ändtarmen och ständig förstoppning, så var det ett fantastiskt framsteg att kunna bajsa 2ggr/v. Innan operationen kunde han pga av problemen och smärtan bara tömma tarmen 1gång/månad.
//Helene

Helena m. 4 sa...

Tack för förtydligandet -
Som jag skrev i texten (som jag antar att du läste) såg jag endast de sista 2-3 minuterna, alltså hade jag inte den informationen... Det var givetvis ett framsteg för honom - men det jag undrade över generellt var - eftersom det inte är första gången jag hör om folk (utan ändtarmsframfall) som inte utför nummer två mer än ett par gånger i veckan - det kan omöjligt vara bra... eller ? Folk har ju så mycket konstigt för sig som inte är sjukdomsrelaterat... ;-)

Anonym sa...

Ingen aning vad som är "normalt" vad gäller avföring =) Det beror nog både på kost och vad man har för mage.

Btw, så älskar jag Sia:s Lemoncurdglass, den fanns visst på Maxi här i 08-land oxå. =)

//Helene

Helena m. 4 sa...

Määh - nu blir jag avis... den finns inte kvar här.
(de tar säkert in om man frågar, men mina lår påminner mig om att inte fråga...)

Anonym sa...

Jag bajsar en eller två gånger om dagen. Oftast en, på morgonen, efter första koppen kaffe. Jag kallar det attackbajs för den varnar liksom inte, den vill ut på en gång när första nödighetstecknet visar sig. Kanske mer info än du vill ha... hahaha

Singelmamman sa...

Minst två gånger om dagen. Det är normalt för mig. Skulle spricka annars.
Tack Anne för den oerhört tydliga informationen. Väldigt spännande att läsa. :-D

Anonym sa...

Lots of mris and just saw our opthamologist again this week. [url=http://www.fillerobe.com]canada goose jackets[/url] The temperature increased and as a result, the snow began to melt, the heavy amount of snow became water and began to flood the city. [url=http://www.d2now.com]expedition parka[/url] Oqpycdxmh
[url=http://www.jacketstorontoonsale.com]canada goose women[/url] Kboetghjz [url=http://www.louboutinstoreuk.co.uk]christian louboutin outlet online[/url] axgdeoprh [url=http://www.cheapcanadagooseparkas.ca]canada goose canada[/url]