tisdag 9 oktober 2012

Hur kan det redan gått 10 år...?

Upptäckte ett brev i brevlådan häromdagen,
från Transportstyrelsen,
å då får man ju alltid lite ångest,
för det första man som Stockholmare tänker på är ju bortglömda biltullar a' 500 kr st,
eller någon annan räkning/avgift,
men det var det inte,
det var nästan värre,
för seriöst,
hur kan det har gått 10 år sedan jag fixade mitt körkort senast,
hur ?
Nu till nästa problem,
en ny bild måste ju fixas,
alltså,
jag vet att det kanske verkar ytligt,
men det här är en av de där viktiga bilderna man tar,
en där man faktiskt gärna vill se bra ut,
jag menar,
den ska ju ändå hänga med till vardags i 10 år till,
och är man inte så där löjligt fotogenisk som vissa är av bara farten så innebär detta med att fixa en ny körkortsbild ändå ett visst "arbete",
okej,
Så - så här års är ju färgbild uteslutet,
för vem vill se sjukligt gröntransparent ut i 10 år framöver,
svart/vitt är ju det enda rätta,
jag tog en gång nya passbilder hos en fotoaffär i Gamla Stan,
på den tiden då fotoaffärer fanns innan allt blev mobilt och digitalt,
och det var ju ingen hit direkt,
för medleålders män som tappat gnistan är inte världsbäst på att bry sig om hur unga tjejer vill att deras superduperviktiga passbild ser ut,
och resultatet blev också därefter,
Nä, sist jag tog körkortsbilder passade jag på när jag körde mannen till Arlanda i ett ärende,
hittade en jättesnäll fotoautomat i ett hörn som lät mig ta bilder digitalt,
som man alltså kunde se och välja bland innan man valde vilka man ville printa ut,
om jag inte minns helt fel lät den en även ta om alla 4 bilderna en gång innan man bestämde sig,
nåja,
eftersom jag nästan var i trakterna av Arlanda i helgen på Mona och Maggans bloggträff så bestämde jag mig för att köra den lilla omvägen innan jag styrde kosan mot Spenaten igen,
och titta,
"min" lilla fotoautomat stod kvar i ett hörn,
och man fick fortfarande ta 4 olika bilder,
se dem på en skärm innan man valde vilka man ville printa ut,
och allt detta för 80 kronor,
som hittat !
Så - nu sitter jag här med 4 bilder,
sådär lagom halvbra allihop,
och ska välja...
Vill ni vara med ?

3 kommentarer:

Anonym sa...

Får bilden verkligen vara svart-vit numera?
Jag vill vara med & välja!!!

Malla sa...

jag ser ut som en förbrytare på mitt körkort!

Anonym sa...

Jag är skitsnygg *host host på mitt och bävar för att byta eftersom jag har åldrats typ 100 år sedan sist...