söndag 4 december 2011

Köttbulle-rullar-axel

Jepp,
det är vad jag har nu,
köttbulle-rullar-axel,
ont som bara den i höger skuldra,
men jag har nog 200-250 köttbullar i kyl/frys just nu,
hoppas några är kvar vid jul,
men nu till viktigare saker,
mitt eget justerade recept på:

Skagen,
- verkligen massor av Skagen:
2 dl creme fraiche (en liten burk),
jag använde vanlig, men lätt går säkert lika bra,
3-4 matskedar mayonäs,
återigen - jag använde vanlig, men lätt går säkert lika bra,
1 dl gräddfil (1/2 liten burk)
blanda detta väl och tillsätt sedan 1/2 liten burk med rom
- ca. 35-40 gram, men man gör så klart efter eget tycke och smak,
jag valde ICAs egna röda Caviarmix-burk eftersom den har mindre storlek på romkornen,
blanda väl igen,
tillsätt sedan finhackad dill,
här använde jag ICAs egna frysta i påse,
röran ska nu vara ungefär vara lika grön som röd,
själv är jag inte förtjust i lök, men i den här röran gör jag ett undantag,
jag river löken på den finaste sidan på rivjärnet, cirka 2 teskedar riv tror jag att jag blandade i,
pressa i lite citron,
smaka av.

Lägg ev till det du smakmässigt saknar,
kanske lite svartpeppar,
hacka sedan ca. 500 gram skalade räkor och blanda i.

Ställ in i kylen så det får vila en stund innan ni lägger upp det-
Mums !

Röran på bilden är lite för lös, hade inte tillräckligt med räkor hemma...

3 kommentarer:

NinaPX sa...

Mums! Ett tips om känner för lite variation är att blanda i lite tärnad mango, det blir riktig smarrigt också.. Må gott!

Anonym sa...

Tack så mycket, bra tips med mangon det ska också testas. Men först två veckor i Sharm el sheik. Ha det ;-)Husfruen

Klankis sa...

Gooott!! Skagen måste väl vara bland det absolut godaste som finns?