lördag 17 december 2011

Om det här med praliner...

Jag har haft ett par silikonformar i mina köksskåp,
tänkta för små kakor,
troligtvis sockerkaka,
men oavsett hur många gånger jag försökt,
med huuur många olika sorters smet,
så har det aldrig blivit bra,
mönstret har aldrig kommit till sin rätt,
- men skam den som ger sig,

Idag tog jag en ny tjur vid hornen och provade en sak jag funderat på i flera år,
jag klippte sönder den stora sladdriga formen med 15 småkaksformer två stycken 6-bitars (2x3),
lättare att hantera eftersom man häller ut chokladen efter en stund och det blir ganska kladdigt om man har för många "källor",
ja ja,
i alla fall,
jag smälte ljus choklad i micron,
hällde i den i formarna,
se till att spara ett par millimeter så du kan fylla på med ett avslutande "lock" sen,
när man ser att chokladen stelnat lite och blivit matt i färgen
- ca. 3-4 millimeter från kanten bör vara hårt,
då häller man ut chokladen som ännu inte stelnat i en bunke så den kan värmas igen och användas till locken/botten,
glömmer man sig lite så det blir för tjockt - då får man ta en tesked och gröpa ut det som stelnat "för mycket",
in i kylen med formen,
fundera ut en fyllning,
fyll med fyllning upp till chokladkanten,
värm den resterande chokladen och häll på locket,
skaka lite lätt på formen så jämnar chokladen ut sig,
ställ in i kylen igen så de stelnar,
efter en stund kan du försiktigt trycka ut dem ur formarna med gott resultat,
Lycka till !

PS. beklagar den katastrofala meningsbyggnaden och inte helt briljanta steg-för-steg förklaringen, men jag är trött... De som vill prova kommer att fatta - helt säker på det.

1 kommentar:

Frida sa...

Åh, måste jag testa! Tack för tipset!