torsdag 22 december 2011

Bryt i butik, nästan...

Häromdagen höll jag på att bryta ihop när jag stod och väntade i en kassakö,
inte för att det var massor av folk,
eller för att det gick långsamt,
nej,
det var musikrelaterat,

Som i så många affärer spelades det julmusik även i den butik jag stod,
och helt plötsligt hör jag en sång jag snabbt inser att jag inte hört på typ 8-9 år,
en sång som brukade spelas hemma hos mamma de jular vi firade hos dem.

Mamma gillade Tommy Körbergs röst och hans julskiva spelades ofta på julafton,
sången i sig var väl inte direkt det utlösande,
utan det var snarare det faktum att damen bakom mig i kön börjar nynna med i sången och då kändes det helt plötsligt som jag var i mammas lägenhet i Stockholm igen,
med mamma i rummet bredvid,
fixandes och pysslandes inför julen,
jag kunde liksom känna känslan omkring mig,
och såg lägenheten framför mig som om jag stått i hallen och varit på väg in,
jösses,
det hade sett ut va'?,
om jag hade brutit ihop precis när det var min tur att betala i kassan,
- nu bet jag ihop istället och torkade bort en tår innan jag klev fram...


6 kommentarer:

Suzan sa...

Men fina du <3 kram!

Knasterfaster sa...

Det verkar som om du har fina minnen av din mamma. Det borde endast vara tillåtet att spela ny musik i affärer. Det är jobbigt att bli påmind om saker så där. KRAM

Ellen sa...

:(
KRAM

Annika sa...

Tycker det är häftigt att musik kan göra så med oss..! Jobbigt ibland, men fantastiskt också - en direkt-port till gamla minnen och känslor... Kram!

Klankis sa...

Åh. Vilken känsla. Kanske det var en hälsning från ovan? Hur som helst, här kommer en stor KRAM till dig!

Kattis sa...

Jag känner igen det där.
Att då "mamma-flashbacks" av musik.
Särskilt som min mor sjöng i kör.

En stor kram till dig så här två veckor efter inlägget.
Du är numera med på min blogglista...