fredag 14 september 2012

En Stockholmsdag i teets tecken

Det blev en heldag i Stockholm igår,
häromdagen bokade jag en tid hos min frisör,
som alltså jobbar i Stockholm
jag hade en utväxt som inte var av denna värld som borde åtgärdats för sisådär 200 år sen,
och i samband med det slängde jag ut en fråga till PT-Veronica om hon var ledig för att plocka svamp,
och samtidigt tänkte reglera min "skuld" till henne i form av en cheesecake med passionsfrukt som jag varit skyldig henne sedan hon hjälpte mig med blommor på mammas grav vid mors dag i våras...

Sagt och gjort,
strax innan tio rullar jag upp för backen till hennes hus,
har precis sekunderna innan passerat en annan gammal klasskamrats mamma på vägen, tyvärr lite för långt bort för att kunna stanna och hälsa, 
men hon såg precis ut som för 10 år sen,
skönt på något vis att vissa saker förblir likadana,
och efter en kopp te åker vi mot skogen,
efter ett snabbt stopp vid kyrkan för att kolla blomstatus,
och till min stora glädje blommar fortfarande den fina rosa slingrande krukväxt jag planterade där vid det som skulle varit mammas 70-års dag,
sen fortsatte vi mot skogen,
och medan vi gick & pratade och gick & pratade och gick & pratade hittade vi faktiskt ganska mycket  kantarell, trattkantarell, taggsvamp och röksvamp,
mums,
vi hann med en kopp te till innan det var dags för mig att forcera Södra länken på jakt efter nyfrissat hår,
efter sju svåra år hittar jag äntligen en parkeringsplats,
de bygger om hur mycket som helst precis vid min frisör och har grävt upp varenda gata som man vanligtvis kan parkera på,
så ett par minuter sen sitter jag äntligen på plats,
får en kopp te medan slingorna läggs,
och 85 foliebitar senare är jag blond(are) igen,
- love it

Nu var det dags för nästa utmaning,
att ta sig genom Södra länken åt andra hållet via Essingeleden,
- men den här gången i rusningstrafik,
hurra - not...
men jag har inte lagt av mig helt för trots att jag bor i Spenaten där rusningstrafiken är obefintlig, 
har jag drygt 50 minuter senare tagit mig till andra sidan stan för att träffa den här bönan,
*pirr*
vi skulle ju ha setts på Tjejmilen, 
men det sket sig ju som bekant,
hennes man tyckte hon var galen eftersom "men, men kan ju inte bara träffa någon man inte känner...!",
humh,
jo, kolla det kan man :-)
humh,
någon annan som känner igen sin man i detta tänkande...?
humh...?
ja, jo, men förhoppningsvis uppfattades jag som hyffsat normal,
Här blev det en kopp te igen,
varmt och gott där vi satt ute och pratade en stund,
det händer så mycket spännande i hennes liv just nu så jag håller alla tummar och tår jag har för att allt ska lösa sig på bästa möjliga sätt...
här: smygfotat fikabord medan värdinnan skuttade iväg på salladsjakt

Sen styrdes kosan hemåt mot Spenaten igen och 12 timmar efter min start var jag hemma igen,
- och tog en kopp te innan jag gick och la mig...

2 kommentarer:

Singelmamman sa...

FiaFit är fantastiskt trevlig, rolig, lite galen och klok! Nästa gång du är i stan kanske vi kan synka oss.

Helena m. 4 sa...

Det tycker jag absolut, har smygande planer med Fräsigt om en champagne-afton (igen) som garanterat kan inkludera dig... hade du inte varit upptagen förra gången hade någon säkert ringt ;-)