söndag 20 november 2011

Iiiiiiiiiih...!!! *tjuts i falsett*

Okej,
det har tagit en stund att bearbeta upplevelsen jag hade klockan 01:38 i natt,

Vad som hände?
jo,
först vaknade en febrig Lillasyster och skulle på toa,
medan hon sitter där och ylar passar jag på att gå ut i köket för att hämta Alvedon,
och precis när jag öppnar kylskåpsdörren då prasslar det i en av papperskassarna vi har återvinningen i,
jag fryser mitt i det steg jag är på väg att ta och tror först jag inbillat mig,
sedan hör jag ett microprassel till och inser att det är på riktigt,

Okej,
vad kan ha kommit in i mitt hus (och sedemera köket) utan att jag sett det - och kan låta sådär?

Listan är hyffsat kort inser jag snabbt,
den består av:
* enorm skalbagge
* mus
inget är tilltalande,
inget,
inte alls faktiskt,

Jag smyger fram och tar bort den ena påsen,
men det är tyst som i graven,
då rör jag lite på påsen som det lät om,
mest för att se om jag kan kasta ut hela påsen och på det sättet effektivt lösa problemet,
men så var icke fallet,
för precis när jag lutar mig liiiite fram för att se om det är nåt i påsen då kommer - som skjuten ur en kanon - en ljusbrun liiiiten men jääävligt snabb åkersork,
jepp - som tidigare kattägare kan man identifiera ras instinktivt även i pressade situationer,

Den har nog en väldigt spontan flyktväg planerad,
för den verkar grymt förvånad när den ser mina stora bleka fötter framför sig,
vilket i sin tur resulterar i en bredsladd åt vänster,
så bred att jag hör hur klorna tappar fästet och de spinner loss samtidigt som den drar rumpan i vårt nya rutiga golv,
en nanosekund senare plöjer den in mellan påsarna igen och hinner på något mirakulöst sätt göra sig tvådimensionell innan den kanar in som värsta limbomästaren genom en springa på knappt 1 cm mellan golv och vägg,
jepp - vi har inte "listat" klart efter renoveringen i somras så det var fritt fram,
och kvar står jag med en spontant greppad plastbytta som jag tänkt kasta över musen för att sedan slänga ut allt i rabatten,
- universallösningen för alla oönskade husgäster...
aaahhhgggg,
eller snarare iiiihhh !

Så vid Lunch var det jag som åkte till Järnia...

Taahdaah !

Återkommer i morgon med ev. resultat,
Kvartetten vill att det ska vara en mus där i morgon,
själv är jag kluven...

2 kommentarer:

Bella sa...

Urk...lycka till !!!








/Bella

Annika sa...

Haha, livet på landet...