torsdag 10 januari 2013

Ont i halsen & "Thatcher effekten"...

jepp,
givetvis har jag fått ont i halsen,
men strunt samma,
det var inte det som inlägget skulle handla om,
jag har ändå inte tid att träna,
eller ens att gnälla över att jag inte har tid att träna när jag jobbar som en gnu just nu...

Ja ja,
vet ni vad jag lärde mig häromdagen på BBC Entertainment ?
Jo,
jag lärde mig vad "Thatcher-effekten" är för något,

Det var programmet QI som de frågade de tävlande om vad det var,
och det visade sig vara riktigt intressant,
och hysteriskt kul,

Kolla bilderna nedan,
de skiljer sig lite åt,
eller hur,
ett par ansiktsdrag är "justerade" på ena bilden,
men det känns inte som om de är massivt olika,
eller hur ?

Samma sak med den här bilden:
eller den här:
Men...
vad händer om man vänder bilden upp o ner ?
och den här

och den här
Gaaahhhh... monster...!
Snacka om att hjärnan är underligt programmerad ibland med tanke på hur "normalt" den uppfattar den fösta bilden med tanke på att ansiktsdragen är "positiva" (glada) och "igenkänningsbara" (vända åt "rätt" håll, fast ändå fel i förhållande till resten av ansiktet...)

Alla bilder kommer från google eller här

4 kommentarer:

Sus sa...

Mä! Fränt!

Chrissan sa...

Krya på halsen. jag hade tid för att träna men kan inte pga förkylning igen....:/

Kia sa...

QI är mitt absoluta favorit tv-program! Man både lär sig saker och skrattar - samtidigt.
Det känns ju helt galet att se bilderna och förstå hur hjärnan ändrar synintryck.......

Anonym sa...

Hahahaa, helt sjukt ju!
Om det är någon tröst så har jag jobbat dygnet runt den här veckan, ca 4 Tim sömn per natt....