onsdag 15 januari 2014

Inspirera mera... del 1

Tänkte försöka inspirera någon där ute,
alltså,
nu vet jag inte hur många som verkligen sladdar in här och läser,
jo, jag har statistik och räknare,
men orkar inte riktigt bry mig om det,
skriver ju inte regelbundet på nåt vis,
och vet inte heller hur intressant det är,
har en känsla av att jag var roligare förr,
men men...

Såhär års blir man ju inspirerad av folk till höger och vänster,
och man vet aldrig i förväg vad som klickar med olika läsare,
men i alla fall,
jag har bestämt mig för att ta nya tag,
på riktigt,
och se hur stor skillnad det kan bli på en månad,
hade ju hoppats på både kost och motion,
men eftersom näsa, öron och bihålor inte är samarbetsvilliga just nu så får det bli matfokus först.

Har en startvikt nu i januari,
men jag kommer inte att gå ut med den nu,
kanske senare,
men kommer att redovisa nedgång här i bloggen per vecka,
för att sätta press på mig själv,
och kanske om jag når bra och synbara resultat kommer jag att lägga ut före-, och efter bilder,

Som sååååå många andra vill jag ha snabba synbara resultat,
direkt nu på en gång,
helt idiotiskt - jag veeet, men sån är jag,
men eftersom det inte funkar så, så får man hitta lösningar som funkar ändå,
det jag vet funkar och som jag faktiskt klarar är att minimera kolhydrater,
inte ta bort helt,
men kanske lite a'la LCHF,
orkar inte sätta mig in i dieter och deras regler hit och dit,
även om det kanske skulle ge ytterligare effekt,
kör väl nån'slags "sunt-förnuft-i-vardagen"-tänk bara,
typ - tänk efter före 
(alltså innan du stoppar det i munnen)
det viktiga är ju att det faktiskt funkar för mig i min vardag...

Det jag också VET funkar är att vara ordentlig med att mata in vad jag äter i ShapeUp-appen - eller som den heter nu "Lifesum"
sååååå smidigt att mata in vad man äter och hur mycket,
har jag ingen våg nära så försöker jag uppskatta ungefärlig mängd,
och man ser ganska snabbt om det "sticker iväg",
det jag gillar mest är att man ser hur mycket man sätter i sig inom respektive grupp av kolhydrater, fett och protein,
det här är gårdagen nedan:
Har lagt ett viktminskningsmål på X antal kilon i appen,
och den har då givit mig ett förslag på hur många kcal jag bör äta per dag för att lyckas inom en viss tid...

Sen är det ju upp till mig att hitta bra recept på frukost, lunch och middag,
försöker hålla mig till dessa 3 mål såhär i början,
dricker vatten, te eller cola zero om jag är "sugen" på nåt...

Har hittat ett fantastiskt blåbärste från Friggs som både smakar och doftar underbart,
- och tusen vuxenpoäng till mig som faktiskt slutat med socker (eller sukrin) i te...!

Här nedan tillexempel har jag en frukost på kesoplättar, hallon, en sked jordnötssmör och 2 små skivor "stekt kycklingfilé i skivor".
(jag vet att det står Kalkon i listan, men när jag letade i appen efter märket "Dulano" från Lidl och deras små kycklingpålägg så stämde det med de kcal som stod angivna på baksidan på paketet... och jag har inte lärt mig hur eller ens om jag kan skapa egna livsmedel i listorna)
Blev i alla fall proppmätt länge på det här, 
även om det är lite meckigt och kladdigt att få till plättarna,
brukar göra dubbel sats eftersom jag tycker det blir mer som fastnar på stavmixern än vad man får i skålen när man gör en enkel sats...
Så: 2 ägg, 200 gr keso, 2-3 teskedar fiberhusk (finns på ICA), stavmixa allt och lägg sedan 4 matskedar smet åt gången i en smörad stekpanna, låt smeten "mjukas upp lite" innan man duttar ut dem till mer plättliknande former, stek en stund på varje sida och servera sen med valfritt pålägg. Jag brukar ha lite ost (ibland lägger jag på den så den får smälta lite av värmen i stekpannan) och små kycklingpålägg från Lidl/Dulano, eller liiiiite jordnötssmör (osötat från Green choice) och tinade hallon... och som sagt, spara hälften till nästa gång...

Hoppas jag inspirerar nån med dessa rader...