torsdag 29 juli 2010

Sara Lee exploderade...


Ja, nu är detta alltså inte nåt' som hänt i boken jag läser, utan något högst verkligt från mitt kök.

Jag låg ju i soffan och läste min bok, men det dröjde ju inte sååå himlans länge innan Kvartetten kom och deklarerade att de var hungriga. Smart som jag var hade jag förutsett detta redan häromdagen när jag handlade och såg då till att plocka med lite sk. halvfabrikat i form av en Sara Lee-pizzadeg&sås kit förpackning. Jag har aldrig köpt sådan tidigare men kände mig lite lat så här i slutet på semestern...

Sagt och gjort, starta ugnen, riva ost och hacka skinka. Därefter börja pilla lite på själva degförpackningen (i form av en silverfärgad papperscylinder).
Det står: "Öppna burken genom att dra bort den tryckta etiketten med början vid pilen..."
Det står givetvis mer än så, men här tröttnar jag och slutar jag läsa, för hur svårt kan det vara liksom ?!?

Döm om min förvåning när cylindern plötsligt exploderar i min hand och det fullkomligt väller ut jäsande deg i mina händer...
Jag vrålar efter maken som får komma springande i full karriär ut i köket för att rycka fram smör ur kylen och smöra plåten medan jag balanserar degen mellan mina händer.

Nu ska den ju tydligen bete sig så här eftersom det vidare i texten står: "...och fortsätt tills den brister och lätt kan öppnas genom en vridning med båda händerna."
Verkar som de glömde bort den lilla explosionsdetaljen: "...när du gjort detta kan burken öppna sig explosionsartat och vilt jäsande deg kommer därefter att välla ut i dina händer".

Ja ja, gott blev det iallafall och nästa gång - då är jag beredd på Sara Lees bakhåll...

5 kommentarer:

Ting sa...

Åh vad gott med pizza.
Vad avundsjuk jag blir nu.

Helena m. 4 sa...

Det var verkligen gott också!
Eftersom jag gillar tunnare pizzor tror jag att jag ska kavla ut degen lite mer nästa gång. Den passade precis i en plåt som den var, men man kanske ska satsa på två plåtar nästa gång

Ms Spider sa...

Annars är en ännu enklare variant att köpa hönökaka och göra pizzan med den. Då behöver man inte exploderande deg. Eller så köper man en degklump hos pizzabagaren, det brukade ett par unga killar jag kände göra.
Häpp!

Helena m. 4 sa...

Jag var faktiskt på jakt efter en degklump hos vår lokala ICA här i Spenaten, för det har de haft i sin kyldisk tidigare, men antingen var deras pizzasnubbe ledig eller så har de slutat med sånt... tyvärr

Fyra nyanser av rosa sa...

Ha ha ha usch vad läbbigt!